ΤΟ ΠΑΙΔΙ – ΠΟΛΙΤΗΣ

Γραμμή 1

Το Παιδί – Πολίτης
Διεκδικώντας την παιδική μου ηλικία,
οικοδομώ την ταυτότητα του πολίτη

Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ «Προώθηση της Ποιότητας και της Ισότητας στην εκπαίδευση: Μια δυναμική προσέγγιση βελτίωσης της Σχολικής Αποτελεσματικότητας», δόθηκε από το Σχολείο ιδιαίτερη σημασία στην παροχή ευκαιριών μάθησης με εκπαιδευτικές δραστηριότητες που βοηθούν τους μαθητές να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, μειώνοντας τις διαφορές που έχουν μεταξύ τους, με όχημα τη Λογοτεχνία και την Τέχνη.

Στις 11 Νοεμβρίου 2015 σε συνεργασία του Σχολείου με το «δίκτυο για τα δικαιώματα του παιδιού», που σκοπό έχει την ευαισθητοποίηση και παρέμβαση στα προβλήματα που αφορούν τα δικαιώματα των παιδιών, μέσω της προώθησης της ανάγνωσης, και των συναντήσεων με συγγραφείς παιδικού βιβλίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ε1 υποδέχτηκαν στην τάξη τους τη βραβευμένη συγγραφέα και εικονογράφο Βάσω Ψαράκη με ιδιαίτερη χαρά.

Στόχος μας ήταν η καλλιέργεια της ατομικής ευθύνης σε συνάρτηση με τις αξίες της κοινωνικής αλληλεγγύης και της κοινωνικής συνοχής, η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και το ενδιαφέρον για τα ανθρώπινα δικαιώματα: την ελευθερία, την ισονομία, τη δικαιοσύνη, την ανοχή στη διαφορετικότητα, τον πλουραλισμό, το δικαίωμα συμμετοχής στη δημόσια ζωή, τον σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, το δικαίωμα στην πολιτισμική πολυμορφία και ταυτότητα.

Όλη την προηγούμενη εβδομάδα (από 4 έως και 10 Νοεμβρίου 2015) τα παιδιά είχαν προετοιμαστεί για την επίσκεψη, αναζητώντας πληροφορίες για τη συγγραφέα στο διαδίκτυο με τη βοήθεια του υπευθύνου του Εργαστηρίου Τ.Π.Ε., κ. Αχιλλέα Σαρμανιώτη και μελετώντας δύο από τα πιο αγαπημένα των παιδιών, βιβλία της. Η συγγραφέας γνώρισε τα παιδιά, συζήτησε μαζί τους απαντώντας χαμογελαστή και με πολύ κέφι στις ερωτήσεις τους, σχεδίασε μαζί τους και για όλους. Επεξεργάστηκαν τις λέξεις-έννοιες που αφορούν τα δικαιώματα των παιδιών και κατόπιν τα ζωγράφισαν σε ατομικό επίπεδο με την επίβλεψη της εικονογράφου κ. Ψαράκη αλλά και της υπεύθυνης εκπαιδευτικού του τμήματος. Όλες μαζί οι δημιουργίες των παιδιών συνέθεσαν μετά ένα ομαδικό έργο για τα δικαιώματα του παιδιού.

Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος παρουσίασαν και την ομαδική τους δημιουργία: το « δ », το οποίο πήρε μέρος στην έκθεση του δικτύου για την Παγκόσμια ημέρα των δικαιωμάτων του παιδιού. Σε αυτό το έργο τα παιδιά εργάστηκαν με μεγάλο ενδιαφέρον και χαρά, έχοντας τη βοήθεια του Δ/ντή του Σχολείου κ. Ιακωβίδη Δημήτρη. Με διαφορετικά υλικά και τεχνικές, αφού πρώτα δημιουργήθηκε γόνιμος προβληματισμός και διάλογος, τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους « δ » γεμίζοντάς το από τα δικαιώματά τους.

Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν ότι αυτά που μαθαίνουν στο σχολείο, σχετίζονται με την καθημερινή ζωή. Συζήτησαν και κατανόησαν τα δικαιώματά τους, έτσι ώστε να βοηθηθούν στις αποφάσεις που παίρνουν για ζητήματα που αφορούν τα ίδια και τους άλλους, που είναι και σκοπός του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, αλλά και της Λογοτεχνίας, μέσω της Τέχνης. Με δράσεις, και με παιχνίδια ρόλων τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να αντιληφθούν ότι σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία έχει ο ενεργός πολίτης, δηλαδή ένας πολίτης ενημερωμένος και συμμέτοχος σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής. Επίσης έχουν την ευκαιρία να διαπιστώσουν πόση διαφορά στα αποτελέσματα έχει μια κοινότητα παθητικών από μια κοινότητα ενεργών πολιτών. Οι αντιδράσεις και τα σχόλια των μαθητών γι’ αυτή την ημέρα ενδεικτικές:

«Σήμερα ήταν τέλεια, δεν κατάλαβα πώς πέρασε η ώρα με το δ που φτιάξαμε!»

«Δεν έχω γνωρίσει ποτέ ξανά συγγραφέα.»

Ευχαριστούμε πολύ τη συγγραφέα και εικονογράφο κ. Βάσω Ψαράκη, τον Δ/ντή του Σχολείου κ. Ιακωβίδη Δημήτρη και τον Υπεύθυνο του Εργαστηρίου Τ.Π.Ε. κ. Σαρμανιώτη Αχιλλέα για τη βοήθειά τους!

Η Εκπαιδευτικός του Ε1

Ελένη Ντούσκου

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ «Το Παιδί – Πολίτης»

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.