ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Γραμμή 1

Β Ι Ω Μ Α Τ Ι Κ Ο  Ε Ρ Γ Α Σ Τ Η Ρ Ι Ο

Από το 3ο δεκαήμερο του Ιανουαρίου 2016 ως και το 3ο δεκαήμερο του Μαρτίου 2016 οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξης παρακολούθησαν διαδοχικά την κινηματογραφική ταινία:

«Ο Βούδας Λιποθύμησε Από Ντροπή»

Ιρανική ταινία σε σκηνοθεσία Χάνα Μαχμαλμπάφ με τους: Νικμπάκτ Νορούζ, Αμπάς Αλιτζόμ, Αμπντολαλί Χοσεϊνάλι

ΜΠΑΧΤΑΙ

[Στην Μπαμιάμ του Αφγανιστάν, η μικρή Μπαχτάι θέλει να πάει Σχολείο για να μάθει να διαβάζει. Πρέπει πρώτα να αγοράσει ένα τετράδιο και κατόπιν να ξεφύγει από τα επικίνδυνα παιχνίδια των αγοριών. Εκατομμύρια παιδιά ανά τον κόσμο καθημερινά, πάνε στο Σχολείο. Συνήθως είναι μια πολύ απλή διαδικασία όχι όμως για την μικρή Μπαχτάι (Νικμπάκτ Νορούζ), που ζει στο Αφγανιστάν. Στην πολυπαθή αυτή χώρα, ακόμα και η διαδρομή για το Σχολείο, μπορεί να εξελιχθεί σε … διαδρομή θανάτου. Η περιοχή στην οποία βρίσκεται το σπίτι της έχει μόλις βομβαρδιστεί αλλά η μικρή Μπαχτάι είναι αποφασισμένη να πάει στο Σχολείο. Μετά από πολλούς κόπους, θα αποκτήσει το πολυπόθητο αλλά και απαραίτητο για κάθε μαθητή τετράδιο και θα ξεκινήσει να πάει στο Σχολείο. Η διαδρομή όμως θα εξελιχθεί σε … θρίλερ και η μικρή θα πρέπει να καταφέρει να επιβιώσει από τα μοχθηρά σχέδια κάποιων αγοριών που έχουν αποφασίσει να την εξοντώσουν. Μια απλή, παιδική ιστορία, η οποία συγκινεί με τον τρυφερό ρεαλισμό της και την αφοπλιστική παρουσία της γλυκιάς πρωταγωνίστριάς της. Δεν αποφεύγει το διδακτισμό, περιγράφει όμως πειστικά την καθημερινότητα μιας κοινωνίας που έχει πλέον ενσωματώσει τη μισαλλοδοξία και τον αποκλεισμό].

Το Βιωματικό Εργαστήριο υλοποιήθηκε από το Δ/ντή του Σχολείου, κ. Ιακωβίδη Δημήτριο, με την ενεργό συμμετοχή των Εκπαιδευτικών που μετέχουν στο Ερευνητικό Πρόγραμμα ERASMUS+, καθώς και των Υπεύθυνων Εκπαιδευτικών των τμημάτων.

Η παραπάνω Δράση υπάγεται στη Δραστηριότητα του Προγράμματος ERASMUS+: «Ανάπτυξη Εμπειρικά Τεκμηριωμένων Στρατηγικών και Δράσεων για την Προώθηση της Ποιότητας και της Ισότητας στην Εκπαίδευση».

Η εμπειρία παρακολούθησης της κινηματογραφικής ταινίας και ο κατάλληλα παιδαγωγικά και διδακτικά σχολιασμός της οδηγούν σε στρατηγικές συνεργατικής μάθησης και στην ενίσχυση της δέσμευσης των μαθητών και μαθητριών: 1. Να συμβάλλουν στην ευημερία των άλλων μαθητών – μαθητριών. 2. Να αποδέχονται την ευθύνη της συμβολής στο έργο της ομάδας τους. 3. Να σέβονται τις προσπάθειες των συμμαθητών – συμμαθητριών τους. 4. Να συμπεριφέρονται με εντιμότητα, συμπόνια και εκτίμηση στη διαφορετικότητα, αλλά να δίνουν και τη δυνατότητα στους Εκπαιδευτικούς να εστιάζουν στην προώθηση αμοιβαίων στόχων που απαιτούν αυτορρύθμιση και παραγωγικές αλληλεπιδράσεις διαχειριζόμενοι την τάξη τους.

Το Βιωματικό Εργαστήριο εστιάζεται στην κεντρική ιδέα: «Ακούγοντας και Απαντώντας Αποτελεσματικά». Ο στόχος του είναι να προσδιορίσουν και να εξασκηθούν οι μαθητές και μαθήτριες σε μερικές από τις βασικές δεξιότητες ώστε να ακούν και να ανταποκρίνονται με αποτελεσματικό τρόπο. Έτσι στηρίζεται και ενθαρρύνει:

Α. τον Σεβασμό: να αποδέχονται ότι ο άλλος είναι σημαντικός, αξιόλογος, πολύτιμος, μοναδικός.
Β. την Αυθεντικότητα: να εμπιστεύονται αυτό που βλέπουν στον άλλο, να μην τον αντιμετωπίζουν ως μέλος στερεότυπων ομάδων, να κρατούν το λόγο τους και να είναι ανοικτοί με τους συμμαθητές – συμμαθήτριές τους.
Γ. την Κατανόηση – Ενσυναίσθηση: να είναι ικανοί να βάζουν τον εαυτό τους στη θέση κάποιου άλλου και να συνειδητοποιούν ότι οι ενέργειες και τα «πιστεύω» του σημαίνουν κάτι γι’ αυτόν, έστω κι αν φαίνονται παράξενα.

Έτσι διαμορφώνεται ένας Κώδικας Συμπεριφοράς που ενισχύει αξίες όπως: ενσυναίσθηση, ενδιαφέρον για τους άλλους, σεβασμός, δικαιοσύνη, προσωπική ευθύνη.

Οι μαθητές και μαθήτριες εξασκούνται με σκοπό να ενσωματώσουν στην καθημερινή τους ζωή στο Σχολείο και στο σπίτι, δραστηριότητες όπως:

1. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ. Με καταιγισμό συνειρμικών ερωτήσεων: πώς αισθάνομαι όταν με ακούν; Πώς αισθάνομαι όταν δε με ακούν; Τι κάνω για να δείξω σε κάποιον ότι τον ακούω προσεκτικά; Τι είδους συμπεριφορά με κάνει να αισθάνομαι ότι το άλλο άτομο δε με ακούει προσεκτικά;
Η διαπίστωση ότι υπάρχει κάποιος που μας ακούει με πλήρη και έκδηλη προσοχή είναι από μόνη της μια πολύ ευχάριστη εμπειρία και συχνά αποδεικνύεται εξαιρετικά χρήσιμη ως τρόπος επίλυσης προβλημάτων. Ένας μαθητής μπορεί να μη χρειάζεται συμβουλές. Μπορεί όμως να χρειάζεται έναν ακροατή – συμμαθητή ο οποίος θα τον ενθαρρύνει να μιλήσει. Γιατί και μόνο που ακούει τον εαυτό του να εκφράζει τις σκέψεις του είναι συχνά αρκετό για να αισθανθεί καλύτερα μπροστά σε μια δυσκολία, ή για να βρει διέξοδο σε ένα πρόβλημα. Ο ακροατής δεν πρέπει να είναι επικριτικός: μιλάμε σε κάποιον πραγματικά ελεύθερα μόνον όταν αισθανόμαστε ότι αυτά που λέμε γίνονται αποδεκτά και δεν ανησυχούμε ότι ο ακροατής μας μάς θεωρεί ανόητους ή αδύναμους. Η αδιάσπαστη, αμέριστη και χωρίς όρους προσοχή ενός άλλου ατόμου συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησής μας: νιώθουμε ότι είμαστε ενδιαφέροντες, σημαντικοί και κατανοητοί.
2. ΠΩΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΕΤΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΣΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ. Αφού οι μαθητές – μαθήτριες δουλέψουν ένα πρόβλημα, βασισμένο στην ταινία ανά τριάδες, τους ζητείτε να το παρουσιάσουν στην ολομέλεια ενσωματώνοντας δεξιότητες που ενισχύουν την καλή επικοινωνία. Σύμφωνα με τον ψυχολόγο Carl Rogers υπάρχουν τρεις θεμελιώδεις δεξιότητες, απαραίτητες σε μια ανοιχτή, υποστηρικτική σχέση επικοινωνίας: Σεβασμός, Ενσυναίσθηση, Αυθεντικότητα.
Πολύ συχνά, αν και ενδιαφέρεται ένας μαθητής ή μαθήτρια να βοηθήσει κάποιον συμμαθητή του – συμμαθήτριά του που μιλά για τα προβλήματά του, δυσκολεύεται να τον αφήσει να μιλήσει αρκετά έως ότου βρει μόνος του τις λύσεις. Στην προσπάθειά του να τον βοηθήσει προσφέρει πρόωρες συμβουλές, οι οποίες μπορεί να μην είναι οι ενδεδειγμένες, με αποτέλεσμα να αποδυναμώνει το συμμαθητή του – συμμαθήτριά του που ήθελε απλώς να μιλήσει ή να ταξινομήσει τις σκέψεις του και να καταλήξει στα δικά του συμπεράσματα.
3. ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΡΟΛΩΝ – ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Οι μαθητές και μαθήτριες αφού δουλέψουν μόνοι τους σε τριάδες πρώτα, ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τους πώς κατάφεραν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους έχοντας αναλάβει κάποιο ρόλο, ενώ ο παρατηρητής τους επισημαίνει τα θετικά ή αρνητικά σημεία και στοιχεία της επικοινωνίας τους.
Οι συμμετέχοντες αναπαριστούν τον τρόπο με τον οποίο θα ανταποκρίνονταν σε διαφορετικούς ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα: σε ένα γονιό, σε ένα μαθητή, σε έναν εκπαιδευτικό.

Ο στόχος των δραστηριοτήτων αυτών αποτελεί και τον πυρήνα των πολιτικών του Σχολείου που είναι ο σεβασμός, η αξιοπρέπεια, η αυτοπειθαρχία και το ενδιαφέρον για τους άλλους στη σχολική κοινότητα. Η βοήθεια στους μαθητές να ανακαλύψουν τα συναισθήματά τους, τις ανάγκες τους και τα προβλήματά τους ως ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής σχολικής ζωής. Όσοι ασχολούνται με τη μόρφωση των νέων ανθρώπων είναι σημαντικό να καλλιεργούν αυτές τις αρετές τόσο στον εαυτό τους όσο και στους μαθητές: «Όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα κατανόησης, αυθεντικότητας και σεβασμού που ο εκπαιδευτικός παρέχει στους μαθητές, τόσο περισσότερα θα μάθουν» Carl Rogers.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΒΙΩΜΑΤΙΚΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ Δ’, Ε’, ΣΤ’ ΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.